Błędy zdarzają się wszystkim, ale warto uważać szczególnie na te, które mogą nieść za sobą istotne konsekwencje.

Przedsiębiorcy, rozpoczynający nowe przedsięwzięcie są często tak pochłonięci jego tworzeniem, że zapominają o podstawowych krokach, które powinni niezwłocznie podjąć. Pierwszym z nich powinno być zgłoszenie oznaczenia, które ma być nazwą nowego projektu. Wielu o tym zapomina. Ostatnio pisaliśmy o kazusie Ekipy (http://zglegal.pl/jak-bronic-sie-przed-nieuczciwym-zgloszeniem-znaku-kazus-znaku-ekipa/) a w ostatnich dniach ten sam błąd wytykany jest słynnemu portalowi Facebook.

Mark Zuckerberg ogłosił kilka dni temu, że Facebook zmienia nazwę na Meta jako jeden z elementów nowej drogi rozwoju firmy. Nazwa ta ma odzwierciedlać ,,metaverse” – obraz cyfrowego wszechświata, w którym decyzje podejmowane przez użytkowników mają wpływ na świat rzeczywisty.

Zmiana nazwy może być jednak problematyczna przez fakt, że w Stanach Zjednoczonych od ponad roku działa firma Meta PC. Specjalizuje się ona w sprzedaży oprogramowania, laptopów i komputerów stacjonarnych. Jej właściciele w 23 sierpniu 2021 roku złożyli wniosek o zastrzeżenie nazwy Meta jako słownego znaku towarowego, między innymi dla towarów i usług w klasach: 9 (komputery; programy komputerowe), 21 (aparatura elektryczna, maszyny i materiały) czy 38 (druki i publikacje). Zgłoszenie wciąż czeka na rozpatrzenie.

W ślady arizońskiego sklepu komputerowego poszedł Facebook, który 28 października tego roku także dokonał zgłoszenia swojego oznaczenia, dla towarów i usług w klasach 9, 28, 35, 38, 41, 42, i 45. Posunięcie to wydaje się jednak spóźnione, gdyż w tej sprawie zastosowanie znajdzie prawdopodobnie zasada pierwszeństwa zgłoszenia znaku. Jeśli prawa do nazwy zostaną przyznane Meta PC, Zuckerberg może być zmuszony do przystania na propozycję właścicieli i odkupienia prawa do nazwy za nie mniej niż 20 milionów dolarów. Na tyle bowiem wycenili jej wartość Zack Shutt i Joe Darger.

Na ten moment wydaje się, że oba znaki są zgłoszone do rejestracji wyłącznie w Urzędzie Patentowym USA, co również można uznać za zaskakujące niedopatrzenie Facebooka, który przecież działa na całym świecie. Być może jednak inne zgłoszenia nie zostały jeszcze ujawnione w dostępnych bazach znaków towarowych.

Znak zgłoszony przez META PC, LLC Znak zgłoszony przez Facebook, Inc.
US90897345 23/08/2021 US97097363 28/10/2021

Oczywiście Mark Zuckerberg zapewnia, że problemu nie będzie, co z perspektywy prawnej wydaje się być optymistyczną oceną, chyba że gigant planuje zainwestować kilkadziesiąt milionów dolarów w zakup znaku od META, zamiast zapłacić kilkaset dolarów za zgłoszenie znaku w USPTO, o ile byłoby dokonane z tzw. wcześniejszym pierwszeństwem.

Sekwencja zdarzeń sugeruje, że Facebook nie wiedział o wcześniejszym zgłoszeniu znaku META. Czy to możliwe, że spółka nie zadbała o to, by przeprowadzić rutynowy tzw. trademark search przed ogłoszeniem zmiany nazwy portalu, by sprawdzić, czy ktoś inny wcześniej nie zgłosił znaku? Może kiedyś dowiemy się o kulisach sprawy, które potwierdzą błędy globalnego giganta w strategii ochrony własności intelektualnej albo wykażą, że ich nie było.