Studium nad prawną ochroną tajemnic handlowych w kontekście gospodarki danych
Opublikowane przez European Innovation Council and SMEs Executive Agency (European Commission) studium, dotyczące prawnej ochrony tajemnic handlowych w kontekście gospodarki danych (GRO/SME/20/F/206), wyraźnie pokazuje, że:
- mimo że znaczenie udostępniania danych rośnie i będzie nadal rosło, ochrona i odpowiednie wykorzystanie udostępnionych danych jako tajemnic handlowych pozostaje w tyle. Firmy często nie zdają sobie sprawy, że mogą zastosować reżim ochrony tajemnic handlowych do ochrony informacji ujawnionych innym stronom w negocjacjach, rozmowach biznesowych itp. Zwykle stosuje się odpowiedzialność umowną, aby zapobiec nieuczciwemu wykorzystaniu udostępnionych informacji;
- tylko kilka firm jest naprawdę dobrze zorientowanych w zakresie stosowania tajemnic handlowych w kontekście udostępnianych danych;
- ze względu na brak orzecznictwa w tym zakresie, wiele firm jest niepewnych co do dokładnego znaczenia niektórych terminów definiujących tajemnice handlowe, jak również co do rzeczywistej możliwości ich egzekwowania.
Jak stwierdzono w podsumowaniu, może to być częściowo spowodowane stosunkowo krótkim czasem obowiązywania Dyrektywy w sprawie tajemnic handlowych (TSD) i wciąż rozwijającymi się praktykami zarządzania IP wielu firm, które należycie uwzględniają tajemnice handlowe.
Studium analizuje, w jakim stopniu unijne ramy prawne dotyczące ochrony tajemnic handlowych mają zastosowanie do danych udostępnianych między firmami i organizacjami oraz praktyczne stosowanie tajemnic handlowych przez europejskie firmy.
Jak wygląda prawna ochrona tajemnic handlowych w Polsce?
Prawne uregulowania dotyczące ochrony tajemnic handlowych zawarte są w art. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która została zharmonizowana z Dyrektywą UE w sprawie tajemnic handlowych (TSD). Sprawy sądowe są nadal dość rzadkie, niemniej jednak istnieje sporo orzecznictwa dotyczącego ochrony tajemnic handlowych w sprawach zamówień publicznych oraz w kontekście dostępu do informacji publicznej. Coraz więcej spraw jest również inicjowanych w Sądzie Okręgowym XXII Wydziale Własności Intelektualnej, który jest jedynym sądem w Polsce właściwym do rozpatrywania spraw dotyczących tajemnic handlowych o charakterze technicznym.
Temat studium Komisji Europejskiej jest szczególnie interesująca dla firm działających w Polsce w kontekście udostępniania danych w komunikacji biznesowej.
See more:
Important CJEU judgment on reprographic fee
The reprography fee is a fee imposed on entities providing access to devices that enable the reproduction of works under permitted private use in order to compensate for the use of works. Such devices are mainly photocopiers, scanners or cassettes, i.e. devices that...
A 3D trade mark depicting an inhaler invalidated
In the judgment of the 13th of November 2024 in case T-524/23, the General Court dealt with a case concerning the invalidity of a 3D trade mark depicting an inhaler. The mark was applied for on the 16th of July 1999 by the German company Boehringer Ingelheim Pharma...
Study on the legal protection of trade secrets in the context of the data economy
Recently published study on the legal protection of trade secrets in the context of the data economy (GRO/SME/20/F/206), by the European Innovation Council and SMEs Executive Agency (European Commission), clearly shows that: while the significance of data sharing has...