Lego pozwane za kurtkę z programu Netflixa
Skórzana kurtka noszona przez gwiazdę Queer Eye Antoniego Porowskiego znalazła się w centrum procesu o naruszenie praw autorskich po tym, jak Lego stworzyło zabawkową wersję osobowości telewizyjnej ubranej w łudząco podobny element garderoby.
W czwartym sezonie programu rozrywkowego Netflixa Porowski wystąpił w skórzanej kurtce projektu Jamesa Concannona. Z przodu kurtki widnieje m.in. czaszka, pacyfka i pięści zrywające łańcuchy, układające się w obręcz. Z tyłu natomiast znajduje się napis „thyme is on my side” w stylu graffiti.
Jesienią ubiegłego roku firma Lego wypuściła zestaw zabawek Queer Eye, zawierający miniaturowe wersje pięciu gwiazd serialu. Jednym z dostępnych elementów była skórzana kurtka z grafiką w stylu graffiti. Na jej tyle widnieje napis „rebuild the world”, wykonany ociekającą białą czcionką na szarym tle, który przypomina stylem i układem projekt Concannona. Z przodu widzimy oznaczenia takie jak czaszka Lego, pacyfka, również nawiązujące do skórzanej kurtki z programu.
W pozwie złożonym w grudniu Concannon twierdzi, że Lego „skrupulatnie skopiowało nie tylko poszczególne kreatywne elementy kurtki, ale także unikalne rozmieszczenie, koordynację i układ poszczególnych elementów artystycznych”. Kurtka została zaprojektowana przez Concannona w 2018 r. specjalnie do Porowskiego. Projekt został objęty prawami autorskimi w listopadzie 2021 roku. W pozwie można przeczytać, że została ona „stworzona przy użyciu zwykłej czarnej skórzanej kurtki, którą Porowski wysłał do Concannona, do której projektant dodał swoje oryginalne dzieło, komponując i aranżując każdy element artystyczny, aby odzwierciedlić jego charakterystyczną estetykę”.
Concannon oskarża Lego o skopiowanie jego kurtki bez pozwolenia lub rekompensaty. Artysta utrzymuje w pozwie, że nie zgodziłby się by tak wielka firma jak Lego korzystała komercyjnie z jego dzieła za darmo. Twierdzi też, że Lego na początku zamiast odszkodowania zaoferowało mu darmowy zestaw Fab 5 Loft – który kosztuje 99,99 USD – dla jego sześcioletniego syna do zabawy, tylko po to, aby później odwołać tę ofertę, mówiąc mu, że Lego nie rozdaje swoich produktów za darmo.
Prawnicy firmy Lego twierdzili również, że „dając kurtkę swojemu przyjacielowi Porowskiemu, wiedząc, że będzie ją nosił w Queer Eye, Concannon udzielił „dorozumianej licencji” Netflixowi na wykorzystanie kurtki w dowolny sposób – w tym na udzielanie sublicencji na utwór firmie Lego”.
Concannon wniósł pozew o odszkodowanie pieniężne za „wszystkie szkody, jakie poniósł, oraz za wszelkie zyski lub korzyści uzyskane przez Lego”. Jeśli pozew zakończy się dla niego sukcesem, rekompensata z pewnością będzie wyższa niż wartość zaoferowanego mu zestawu klocków Lego za niecałe sto dolarów.

Zobacz też:
Szeroki monopol słownego znaku towarowego (decyzja Urzędu Patentowego RP z 15 kwietnia 2025 r. w sprawie Sp.180.2023)
31 lipca 2014 r. Browary Regionalne Jakubiak sp. z o.o. dokonała w Urzędzie Patentowym RP zgłoszenia słowno-graficznego znaku towarowego zawierającego słowo SMOK dla towarów z klasy 32, tj. piwa, piwa bezalkoholowego. (R.275353, zarejestrowany 17 kwietnia 2015 r.)...
Nowy etap ochrony wzorów przemysłowych w UE
Nowy etap ochrony wzorów przemysłowych w UE 23 października 2024 r. Parlament Europejski oraz Rada przyjęły Rozporządzenie 2024/2822 w sprawie zmiany Rozporządzenia 6/2002, które wprowadza szereg zmian w systemie unijnej ochrony wzorów przemysłowych. 18...
TSUE o znaku towarowym mogącym wprowadzić w błąd opinie publiczną co do pochodzenia geograficznego (T‑442/23)
Zgodnie z art. 1291 ust. 1 pkt 12 Prawa własności przemysłowej oraz art. 7 ust. 1 pkt g) Rozporządzenia 2017/1001, zdolności rejestrowej nie posiadają tzw. znaki mylące, czyli takie, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd co do charakteru, jakości lub...