Podbój metaverse przez branżę modową
Coraz więcej właścicieli znaków towarowych rozszerza wnioski o rejestrację o towary, które można wirtualnie pobrać, tym samym zabezpieczając swoje prawa oraz obecność w metaverse. Nic w tym dziwnego, bowiem sektor wirtualnej rzeczywistości rozwija się bardzo dynamicznie.
Metaverse to projekt cyfrowego wszechświata, w którym decyzje podejmowane przez użytkowników mają wpływ na świat rzeczywisty. Dzięki wirtualnym awatarom niedługo będziemy mogli komunikować się, kupować produkty i usługi, a nawet pracować w wirtualnej rzeczywistości. Według agencji badawczej Strategy Analytics, globalne metaverse może być warte 280 miliardów dolarów do 2025. Taka prognoza rynkowa z pewnością zwiększa zainteresowanie przedsiębiorstw tym pomysłem.
Nike Inc. złożyło ostatnio w USA pakiet nowych wniosków o rejestrację znaków towarowych dla niektórych ze swoich najbardziej znanych znaków (m. in NIKE, Just Do It i logo AIR JORDAN), obejmujących różne towary i usługi z klas 9 i 42, w tym towary wirtualne do pobrania z klasy 9 oraz usługi sklepów detalicznych z towarami wirtualnymi z klasy 42.
Wniosek o rejestrację znaków towarowych dla tych samych klas został również złożony w Unii Europejskiej. Plany giganta sportowego dotyczące tych nowych znaków towarowych są nadal niejasne, ale wyraźnie zapowiadają jego gotowość do rozszerzenia swoich wpływów na rynku wirtualnej rzeczywistości. Nike jest wśród znanych marek pionierem pod względem wejścia do metaverse – po raz pierwszy nawiązał współpracę z platformą gier Roblox już w 2019 r. To tam powstała interaktywna przestrzeń o nazwie Nikeland.
Jednak Nike to nie jedyna spółka z branży odzieżowej, która jest zainteresowana podbojem wirtualnej rzeczywistości. W grudniu ubiegłego roku Ralph Lauren złożył w amerykańskim Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych wniosek o rejestrację znaków towarowych obejmujący usługi sklepowe z wirtualną odzieżą i akcesoriami do wykorzystania w wirtualnych światach online (35) oraz wirtualną odzież i akcesoria do wykorzystania w wirtualnych środowiskach online, których nie można pobrać (41). Również Bobbi Brown złożył wniosek o rejestrację dla wykorzystania swojej nazwy w związku z klasą 9 (dotyczył on konkretnie NFT – niezbywalnych tokenów) oraz klasą 42 (która obejmuje ,,wirtualne towary online, których nie można pobrać” oraz ,,NFT lub inne cyfrowe tokeny oparte na technologii łańcucha bloków”). Także marka Clinique, oferująca kosmetyki i produkty do pielęgnacji skóry, złożyła wnioski w klasach 9 i 42.
Wszystkie wyżej wymienione wnioski zostały złożone przez same marki. Jednak nie brakuje także sytuacji, w których zgłoszenia nazw znanych marek są składane przez osoby niezwiązane z nimi. Wydaje się być to próbą rejestracji w złej wierze. Dla przykładu, w listopadzie strony trzecie złożyły w Stanach Zjednoczonych dwa wnioski o rejestrację słownych znaków towarowych Prada i Gucci dotyczące wielu kategorii związanych z metaverse, w tym wirtualnych towarów do pobrania, wirtualnych światów i wirtualnej odzieży używanej w wirtualnych przestrzeniach. Na platformach metaverse z treściami tworzonymi przez użytkowników, takich jak wspomniany wcześniej Roblox, twórcy sprzedają obecnie ubrania z logo takich marek jak Louis Vuitton, Prada i Chanel.
Rynek NFT wciąż się rozwija, a marki dopiero na niego wkraczają. Nie znamy więc ich dokładnych planów ani sposobu, w jaki wykorzystają oznaczenia, które rejestrują. Z pewnością będziemy śledzić rozwój branży modowej w wirtualnej rzeczywistości. Biorąc pod uwagę jego tempo, być może już niedługo nasze internetowe avatary będą nosiły droższe buty od nas!
Zobacz też:
Wyrok TSUE dotyczący opłaty reprograficznej
Opłata reprograficzna stanowi opłatę nałożoną na podmioty zapewniające dostęp do urządzeń, które umożliwiają zwielokrotnianie utworów w ramach dozwolonego prywatnego użytku, jako wynagrodzenie za korzystanie z utworów. Takimi urządzeniami są przede wszystkim...
Wyrok ws. unieważnienia trójwymiarowego znaku towarowego
W wyroku z 13 listopada 2024 r. w sprawie T-524/23, Sąd rozpatrywał sprawę dotyczącą unieważnienia trójwymiarowego znaku towarowego przedstawiającego inhalator. Znak towarowy został zgłoszony 16 lipca 1999 r. przez niemiecką spółkę Boehringer Ingelheim Pharma GmbH...
Studium nad prawną ochroną tajemnic handlowych w kontekście gospodarki danych
Opublikowane przez European Innovation Council and SMEs Executive Agency (European Commission) studium, dotyczące prawnej ochrony tajemnic handlowych w kontekście gospodarki danych (GRO/SME/20/F/206), wyraźnie pokazuje, że: mimo że znaczenie udostępniania danych...