Czy model pozując do zdjęcia współtworzy je, czy tylko użycza swojego wizerunku?
Praca modela polega, m.in. na braniu udziału w pokazach mody, sesjach zdjęciowych, reklamach itd., a rezultaty takich prac są powszechnym elementem otaczającej nas rzeczywistości. Od strony prawnej pojawia się pytanie, jakie prawa to zdjęcia posiada model. Czy jest on jego współtwórcą, czy tylko dysponuje swoim wizerunkiem, który na nim widnieje? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż zależy ona od wkładu modelu w ostateczny rezultat pracy, jakim jest zdjęcie.
Sesja zdjęciowa opiera się na współpracy fotografa z pozującym modelem. Pozowanie do zdjęć to działanie modela, które może być twórcze, kiedy sam model decyduje o tym, jaką pozę przybierze, jakie emocje wydobędzie itp. Może sam również wybrać ubranie, rekwizyty, itp. W takim przypadku praca fotografa może się ograniczyć niemalże do naciskania guzika na aparacie. Fotograf będzie jedynie biernie podążał za modelem, którego w tym przypadku można uznać za twórcę zdjęcia.
Sytuacja przeciwna jest wtedy, kiedy model pozuje do zdjęcia według wskazań fotografa lub producenta sesji. Wtedy to fotograf jest twórcą. Jednakże oprócz tych dwóch przeciwnych do siebie sytuacji na planie zdjęciowym może nawiązać się współpraca fotografa z modelem. Mogą oni wspólnie podejmować decyzje i oboje być współtwórcami zdjęcia.
Wspólne majątkowe prawo autorskie współtwórców powstaje w momencie stworzenia zdjęcia i przynależy wszystkim współtwórcom w częściach wynikających z ich wkładu. Model jako współtwórca może decydować o swoich prawa autorskich majątkowych indywidualnie, m.in. co do sposobu użycia zdjęcia czy jego sprzedaży. Jako współtwórca podejmuje te decyzje wraz fotografem, który jest drugim współtwórcą dzieła.
Aby uniknąć wątpliwości i ryzyk prawnych najlepiej jest wszystkie kwestie precyzyjnie regulować w umowie. Prawa autorskie do zdjęcia najczęściej nabywa fotograf lub producent sesji. Może później nimi dysponować, udzielając licencji lub przenosząc na inny podmiot. Umowy powinny zatem zawierać postanowienia dotyczące autorskich praw majątkowych, korzystania z wizerunku modela, jak również autorskich praw osobistych. Brak stosownych uregulowań w umowie może doprowadzić do sytuacji spornych, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwić wykorzystanie zdjęcia lub filmu.

Zobacz też:
Szeroki monopol słownego znaku towarowego (decyzja Urzędu Patentowego RP z 15 kwietnia 2025 r. w sprawie Sp.180.2023)
31 lipca 2014 r. Browary Regionalne Jakubiak sp. z o.o. dokonała w Urzędzie Patentowym RP zgłoszenia słowno-graficznego znaku towarowego zawierającego słowo SMOK dla towarów z klasy 32, tj. piwa, piwa bezalkoholowego. (R.275353, zarejestrowany 17 kwietnia 2015 r.)...
Nowy etap ochrony wzorów przemysłowych w UE
Nowy etap ochrony wzorów przemysłowych w UE 23 października 2024 r. Parlament Europejski oraz Rada przyjęły Rozporządzenie 2024/2822 w sprawie zmiany Rozporządzenia 6/2002, które wprowadza szereg zmian w systemie unijnej ochrony wzorów przemysłowych. 18...
TSUE o znaku towarowym mogącym wprowadzić w błąd opinie publiczną co do pochodzenia geograficznego (T‑442/23)
Zgodnie z art. 1291 ust. 1 pkt 12 Prawa własności przemysłowej oraz art. 7 ust. 1 pkt g) Rozporządzenia 2017/1001, zdolności rejestrowej nie posiadają tzw. znaki mylące, czyli takie, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd co do charakteru, jakości lub...