IP Telegram: Trójkątny wzór Prady pozbawiony charakteru odróżniającego
Trójkątny wzór Prady napotyka trudności w rejestracji
W naszym najnowszym IP Telegramie omawiamy niedawne postanowienie Izby Odwoławczej EUIPO dotyczące podjętej przez firmę Prada próby zarejestrowania jej ikonicznego wzoru trójkątów.
W swojej decyzji z 19 grudnia 2023 r., Izba uznała, że wzór Prady pozbawiony jest charakteru odróżniającego zgodnie z art. 7(1)(b) EUTMR. W Decyzji podkreślono, że mimo estetycznego uroku, wzór ten pozbawiony jest wrodzonej odrębności i można go uznać za podstawowy i powszechnie spotykany wzór figuratywny ponieważ jest on postrzegany przez przeciętnego konsumenta jako zwykły element dekoracyjny, a nie jako wskaźnik pochodzenia handlowego.
Mimo twierdzeń Prady, że trójkąt stał się ich ikonicznym znakiem rozpoznawczym, Izba Odwoławcza utrzymała swoje stanowisko, stwierdzając, że wzór nie zawiera żadnej istotnej cechy odróżniającej. W swoim werdykcie, Izba akcentuje znaczenie odrębności w rejestracji znaku towarowego, podkreślając, że nawet dobrze znane wzory mogą napotykać trudności, jeśli zostaną uznane za zbyt ogólne.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem, który zamieszczamy poniżej przybliżając Państwu istotne wydarzenia w sferze rejestracji znaków towarowych.
19 grudnia 2023 roku Izba Odwoławcza EUIPO wydała decyzję, w której wypowiedziała się na temat dopuszczalności rejestracji trójkątnego wzoru Prady jako znaku towarowego.
W 2022 r. Prada złożyła wniosek o rejestrację poniższego wzoru jako znaku towarowego. Wniosek firmy został jednak odrzucony w odniesieniu do towarów objętych większością zgłoszonych klas.
Według EUIPO, zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego, znak ten nie posiada charakteru odróżniającego, ponieważ składa się z zestawu czarno-białych, trójkątnych elementów w powtarzalnym regularnie ułożeniu, a sam wzór stanowi jedynie zewnętrzny wygląd towarów firmy.
Prada zakwestionowała tę decyzję, twierdząc, że odwrócony trójkąt równoramienny stał się wyrazistą ikoną firmy PRADA.
Prada stwierdziła również, że sporny znak był konsekwentnie wykorzystywany przez firmę i intensywnie przez nią promowany.
Izba Odwoławcza oddaliła tę skargę.
Według Izby Odwoławczej „sporny wzór w kształcie trójkąta stanowi podstawowy i powszechnie stosowany wzór graficzny”, który „nie zawiera żadnych znaczących różnic w stosunku do konwencjonalnego przedstawienia wzoru w kształcie trójkąta i jest taki sam jak tradycyjna forma takiego wzoru.”
Ostatecznie, Izba Odwoławcza stwierdziła, że wzór Prady nie ma samoistnego charakteru odróżniającego. Może on jednak uzyskać charakter odróżniający w następstwie używania zgodnie z art. 7 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.
W streszczeniu tej decyzji na stronie EUIPO czytamy:
„Biorąc pod uwagę wyłącznie samoistny charakter odróżniający oznaczenia, przy braku elementów słownych lub innych elementów, które mogłyby pozwolić na postrzeganie spornego oznaczenia przez konsumentów prima facie jako wskaźnika pochodzenia handlowego, Izba uznała, że ogólne wrażenie wywołane prostym rozmieszczeniem zestawionych ze sobą trójkątów według wzoru, jak w zgłoszonym znaku towarowym, jest pozbawione charakteru odróżniającego dla wszystkich rozpatrywanych towarów i usług. Właściwi konsumenci nie będą postrzegać znaku towarowego jako oznaczenia pochodzenia handlowego, lecz jedynie jako wzór dekoracyjny w stylu powszechnie stosowanym w branży tekstylnej i innych branżach rozpatrywanych w niniejszej sprawie. W rzeczywistości, sporny wzór może w większym lub mniejszym stopniu pokrywać ich powierzchnię i w ten sposób odpowiadać zewnętrznemu wyglądowi towarów lub będzie postrzegany jako banalny element projektu w odniesieniu do usług”.
Pełny tekst decyzji EUIPO jest dostępny tutaj:
https://euipo.europa.eu/eSearchCLW/#key/trademark/APL_20231219_R0827_2023-2_018683223
Zobacz też:
Studium nad prawną ochroną tajemnic handlowych w kontekście gospodarki danych
Opublikowane przez European Innovation Council and SMEs Executive Agency (European Commission) studium, dotyczące prawnej ochrony tajemnic handlowych w kontekście gospodarki danych (GRO/SME/20/F/206), wyraźnie pokazuje, że: mimo że znaczenie udostępniania danych...
Seminarium „Shades of luxury at the time of AI: quiet, sustainable and pioneering”
Już 7 listopada 2024 r. Dr Monika Żuraw weźmie udział w seminarium z cyklu Luxury Brands Symposium „Shades of luxury at the time of AI: quiet, sustainable and pioneering”, organizowanym przez MARQUES, europejskie stowarzyszenie reprezentujące interesy właścicieli...
Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
20 września 2024 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (upapp), która dostosowuje przepisy do wymogów unijnych. Długo wyczekiwana nowelizacja wchodzi w życie z ponad trzy letnim opóźnieniem. Państwa...