Wyrok TSUE dotyczący opłaty reprograficznej
Opłata reprograficzna stanowi opłatę nałożoną na podmioty zapewniające dostęp do urządzeń, które umożliwiają zwielokrotnianie utworów w ramach dozwolonego prywatnego użytku, jako wynagrodzenie za korzystanie z utworów. Takimi urządzeniami są przede wszystkim kserokopiarki, skanery czy kasety, czyli urządzenia które dawniej służyły do kopiowania lub odtwarzania utworów. Przepisy dotyczące opłaty zostały wprowadzone ponad 20 lat temu i znajdują się w art. 5 ust. 2 dyrektywy 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. oraz w art. 20 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Głównym celem wprowadzenia regulacji była ochrona interesów twórców przed rosnącym w tamtym okresie handlem nielegalnymi kopiami.
W polskim porządku prawnym opłata jest uiszczana za pośrednictwem określonych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, a następnie przekazywana twórcom i wydawcom. Zgodnie z art. 20 ustawy o prawie autorskim wysokość opłaty została określona jako 3% kwoty należnej z tytułu sprzedaży wskazanych w przepisie urządzeń i nośników.
Wraz z rozwojem technologii cyfrowej coraz częściej przedmiotem dyskusji jest nowelizacja przepisów o opłacie reprograficznej przez rozszerzenie jej zakresu również na inne urządzenia elektroniczne umożliwiające zwielokrotnianie utworów dowolną techniką.
Wyrok TSUE z 14 listopada 2024 r. (sygn. C‑230/23) daje możliwość podważenia obowiązku uiszczania opłaty reprograficznej, jeśli przepisy krajowe dotyczące opłaty reprograficznej są sprzeczne z przepisami dyrektywy 2001/29. Potencjalnie istnieje zatem ryzyko powstania licznych sporów inicjowanych przez producentów i importerów wskazanych w przepisie urządzeń i nośników przeciwko organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Polskie przepisy prawne nie stanowią prawidłowej implementacji dyrektywy 2001/29. Zgodnie z dyrektywą 2001/29 podmioty praw autorskich powinny otrzymać godziwą rekompensatę, podczas gdy art. 20 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przewiduje zryczałtowane wynagrodzenie, pomijając przy tym regulacje dotyczące mechanizmu zwrotu ewentualnej nadpłaty.
TSUE stwierdził, że w przypadku braku prawidłowej transpozycji przepisu dotyczącego opłaty reprograficznej jednostka może powołać się na przepisy dyrektywy w celu wyłączenia stosowania norm krajowych zobowiązujących ją do uiszczenia ww. opłaty.
Orzeczenie w trybie prejudycjalnym zostało wydane na wniosek sądu belgijskiego w ramach sporu pomiędzy spółką Copaco będącą dystrybutorem urządzeń informatycznych, m.in. kopiarek i skanerów, a spółką Reprobel, wobec której spółka Copaco była zobowiązana do zapłaty ryczałtowych wynagrodzeń z tytułu zwielokrotniania utworów chronionych prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (tzw. opłaty reprograficznej). Spór powstał w momencie, gdy Spółka Copaco przestała opłacać faktury wystawione przez Reprobel. Spółka Copaco poinformowała, że zawieszenie opłat będzie trwało do momentu dostosowania przepisów belgijskich do przepisów dyrektywy 2001/29. Na początku 2017 r. w Belgii wprowadzono system wynagradzania z tytułu godziwej rekompensaty. Następnie spółka Reprobel pozwała spółkę Copaco z tytułu niezapłaconych faktur wystawionych w okresie od listopada 2015 r. do stycznia 2017 r.
Sąd odsyłający utrzymywał jednak, iż zasady przewidziane w belgijskim systemie wynagrodzenia z tytułu godziwej rekompensaty, były co najmniej w części sprzeczne z dyrektywą 2001/29, ponieważ godziwa rekompensata, o której mowa w art. 5 ust. 2 lit. b) tej dyrektywy, nie znalazła oddźwięku w tym systemie, który do dnia 29 grudnia 2016 r. przewidywał stosowanie wynagrodzenia ryczałtowego.
Powstała również wątpliwość czy art. 5 ust. 2 lit. a) i b) dyrektywy 2001/29 jest bezpośrednio skuteczny i można się na niego powołać wobec spółki Reprobel, która ze względu na powierzone jej przez państwo zadanie dotyczące pobierania i rozdziału wynagrodzenia z tytułu godziwej rekompensaty mogłaby zostać uznana za podmiot państwowy.
Podsumowanie
TSUE podkreślił, że jednostki mogą nie płacić opłaty reprograficznej, jeżeli jest ona pobierana na podstawie przepisów krajowych sprzecznych z dyrektywą.
TSUE wskazał również, że mimo, że spółka Reprobel posiada formę prawną spółki spółdzielczej prawa prywatnego, tym niemniej jest to podmiot, który podlega zwierzchnictwu lub kontroli organu władzy publicznej, a ponadto realizuje zadania w interesie publicznym. Stwierdził zatem, że spółka Copaco może powołać się na dyrektywę 2001/29 względem spółki Reprobel.

See more:
The complexity and high level of subjectivity in assessing the likelihood of confusion based on three recent CJEU judgements
A likelihood of confusion exists when consumers can be misled into believing that goods or services bearing the opposing trademarks originate from the same company or from economically linked companies. It is assumed that the assessment of the likelihood of...
Overview of CJEU case law from 12 April 2025 to 4 May 2025
Below we present an overview of CJEU case law concerning intellectual property for the period from 12 April 2025 to 4 May 2025. T-338/24 - Mobility Trader v EUIPO - Cala and Ruiz (hey car select) - The case concerned opposition proceedings (likelihood of confusion). -...
Polish Patent Office confirms broad monopoly of a word trademark (decision of the Polish Patent Office of 15 April 2025 in case Sp.180.2023)
On the 31st of July 2014, a Polish company Browary Regionalne Jakubiak sp. z o.o. filed an application with the Polish Patent Office for a device trademark including word SMOK [EN dragon] for goods in class 32, i.e. beer, non-alcoholic beer. (R.275353, registered on...