Wyrok ws. podobieństwa znaków towarowych
W wyroku z 27 listopada 2024 r. w sprawie T‑509/23, Sąd badał podobieństwo pomiędzy graficznym znakiem towarowym przedstawiającym dużą literę „V”, a graficznym znakiem towarowym Giorgio Armani przedstawiającym stylizowanego orła z rozłożonymi skrzydłami.
29 grudnia 2020 r. chińska spółka Shenzhen dokonała zgłoszenia graficznego znaku towarowego UE przedstawiającego dużą literę „V” dla towarów należących do klasy 9 Klasyfikacji Nicejskiej:
Giorgio Armani S.p.A. wniosła sprzeciw z uwagi na podobieństwo do jej wcześniejszego graficznego znaku towarowego UE oraz ryzyko wprowadzenia w błąd. Giorgio Armani podkreślił również, że jego znak cieszy się renomą na terenie Unii. Graficzny znak towarowy Giorgio Armani został zarejestrowany 6 stycznia 2017 r. dla towarów należących m.in. do klasy 9 i 25 Klasyfikacji Nicejskiej:
(EUTM 015743891)
Wydział Sprzeciwów EUIPO oddalił sprzeciw, a następnie Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie. Jej zdaniem kolidujące ze sobą znaki towarowe nie były podobne pod względem wizualnym jak i koncepcyjnym. Z uwagi na graficzny charakter obu znaków towarowych, Izba Odwoławcza nie dokonała porównania pod względem fonetycznym.
Według Izby Odwoławczej znak towarowy Giorgio Armani przedstawia stylizowanego orła z rozłożonymi skrzydłami i głową zwróconą w prawą stronę. Ponadto, znak składa się z grubych poziomych pasów z ukośnym bocznym rozcięciem. Tymczasem zgłoszony przez chińską spółkę znak towarowy przedstawia literę V lub Y. Różnicą było również to, że znak zgłoszony przez chińską spółkę składał się z cieńszych i bardziej oddalonych od siebie linii, które ponadto mają zaokrąglone końce.
Sąd uwzględnił skargę Giorgio Armani i stwierdził nieważność decyzji Izby Odwoławczej. Wskazał, że oba kolidujące ze sobą znaki towarowe składają się z tej samej liczby poziomych czarnych pasów na białym tle i mają kształt litery V. Zdaniem Sądu różnice między znakami były minimalne i nie powinny prowadzić do stwierdzenia, że znaki nie były do siebie podobne pod względem wizualnym.
Podsumowanie
Sąd stwierdził, że znak zgłoszony przez chińską spółkę Shenzhen był podobny do znaku Armani. Sąd przypomniał, że dwa znaki towarowe są podobne, jeżeli z punktu widzenia właściwego kręgu odbiorców są one przynajmniej częściowo identyczne w jednym lub kilku z ich istotnych aspektów, tj. aspektów wizualnych, fonetycznych lub koncepcyjnych. W konsekwencji Izba Odwoławcza twierdząc, że kolidujące ze sobą znaki towarowe są zupełnie niepodobne pod względem wizualnym popełniła błąd i nie dokonała całościowej oceny prawdopodobieństwa wprowadzenia w błąd.

See more:
Polish Patent Office confirms broad monopoly of a word trademark (decision of the Polish Patent Office of 15 April 2025 in case Sp.180.2023)
On the 31st of July 2014, a Polish company Browary Regionalne Jakubiak sp. z o.o. filed an application with the Polish Patent Office for a device trademark including word SMOK [EN dragon] for goods in class 32, i.e. beer, non-alcoholic beer. (R.275353, registered on...
New stage of design protection in the EU
On the 23rd of October 2024, the European Parliament and the Council adopted Regulation 2024/2822 amending Regulation 6/2002, which introduces a number of changes to the EU design protection system. On the 18th of November 2024, Directive (EU) 2024/2823 of the...
CJEU on a trademark that may deceive the public as to the geographical origin (T-442/23)
In accordance with Article 1291(1)(12) of the Industrial Property Law and Article 7(1)(g) of Regulation 2017/1001, so-called deceptive signs, i.e. those that may confuse customers as to the nature, quality, or geographical origin of the goods, cannot be...