AKTUALNOŚCI

Unijne wytyczne dotyczące ciężaru dowodu

07.04.2022 | News, PL

Unijne wytyczne dotyczące ciężaru dowodu

7.04.2022

 

W marcu b.r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał istotne orzeczenie w trybie prejudycjalnym z zakresu prawa znaków towarowych. Potwierdza ono konieczność respektowania zasad prawa unijnego przed regułami prawa krajowego, również w zakresie ciężaru dowodu. Sprawa dotyczyła wykazania nieużywania znaku towarowego przez pięć kolejnych lat, co w następstwie prowadzi do jego wygaśnięcia.

Wyrok TSUE z dnia 10 marca 2022 r., Sprawa C 183/21

Wniosek o orzeczenie prejudycjalne został złożony w ramach sporu między Maxxus Group GmbH & Co. KG (Maxxus Group) a Globus Holding GmbH & Co. KG (Globus Holding) w przedmiocie wygaśnięcia praw Globus Holding odnoszących się do dwóch znaków towarowych zarejestrowanych w Niemczech.

Globus Holding jest uprawnionym do słownego znaku towarowego MAXUS. Znak ten został zarejestrowany w lipcu 1996 r. w niemieckim urzędzie ds. patentów i znaków towarowych dla towarów z klas 1–9 i 11–34. Firma jest także uprawnionym do graficznego znaku towarowego, zarejestrowanego w tym samym roku i w tym samych klasach, przedstawionego poniżej.

W listopadzie 2019 r. Maxxus Group wniosła powództwo do niemieckiego sądu krajowego w Saarbrücken, zmierzające do stwierdzenia wygaśnięcia, z powodu nieużywania, przysługujących Globus Holding praw dotyczących znaków towarowych.

Spółka Maxxus Group podnosiła, że w ciągu ostatnich pięciu lat Globus Holding nie używał tych znaków towarowych w sposób umożliwiający zachowanie przysługujących mu do tych znaków praw. Na poparcie swoich twierdzeń przedstawiła nawet ustalenia zebrane przez zatrudnioną przez siebie agencję detektywistyczną. Globus Holding stanowczo zaprzeczał tym ustaleniom.

Zgodnie z prawem unijnym, na podmiocie wnioskującym o stwierdzenie wygaśnięcia znaku towary nie ciąży obowiązek wykazania nieużywania.  W prawie niemieckim do strony powodowej należy przedstawienie w sposób uzasadniony dowodów mających na celu wykazanie nieużywania znaku towarowego. Z tego względu strona ta powinna przeprowadzić, za pomocą własnych środków, dochodzenie pozwalające ustalić, czy właściciel używał danego znaku towarowego w sposób zapewniający utrzymanie swoich praw.

Niemiecki Sąd krajowy zauważył, że w świetle orzecznictwa TSUE (wyrok w sprawie Ferrari C 720/18 i C 721/18), nie można już obronić prawidłowości takich rozwiązań w prawie niemieckim. Bowiem zgodnie z unijną wykładnią art. 12 ust. 1 dyrektywy 2008/95 ciężar dowodu na okoliczność, że znak towarowy był „rzeczywiście używany”, spoczywa na uprawnionym do tego znaku towarowego.

W tych okolicznościach Landgericht Saarbrücken zwrócił się do Trybunału z pytaniem prejudycjalnym, czy przepisy krajowego prawa procesowego zgodne są z prawem Unii.

Trybunał orzekł przede wszystkim, że:

  • Wyżej wymienione przepisy proceduralne prawa krajowego wykraczają poza zwykły obowiązek przedstawienia okoliczności faktycznych.

 

  • Zgodnie z unijnym orzecznictwem ciężar dowodu używania lub nieużywania rozpatrywanego znaku towarowego spoczywa wyłącznie na uprawnionym do tego znaku towarowego. W związku z tym, zasada prawa krajowego, według której strona powodowa ma obowiązek potwierdzenia, że przed złożeniem wniosku dokonywała ona analiz rynku i że nie była ona w stanie wykazać, iż rozpatrywany znak towarowy był rzeczywiście używany, stoi z nim w sprzeczności.

 

Trybunał Sprawiedliwości odniósł się także do argumentów sądu odsyłającego, dotyczących możliwości wystąpienia ryzyka, że postępowania w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia prawa do znaku z powodu nieużywania znaku towarowego będą wszczynane wyłącznie w celu ujawnienia tajemnic handlowych właściciela tego znaku towarowego. TSUE wskazało, że z orzecznictwa Trybunału wynika, że dowody rzeczywistego używania znaku towarowego muszą dotyczyć używania tego samego znaku towarowego na rynku, które jako takie nie wchodzi w zakres tajemnicy handlowej.

Tym samym, odpowiadając na zadane pytanie TSUE stwierdził, że art. 19 dyrektywy 2015/2436 stoi na przeszkodzie przepisowi proceduralnemu państwa członkowskiego, który w postępowaniu w sprawie wniosku o stwierdzenie wygaśnięcia prawa do znaku z powodu nieużywania znaku towarowego nakłada na stronę powodową obowiązek przeprowadzenia analizy rynku dotyczącej ewentualnego używania tego znaku towarowego przez podmiot do niego uprawniony i przedstawienia w tym zakresie, w miarę możliwości, uzasadnionej argumentacji na poparcie tego wniosku.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE stanowi wyraźne potwierdzenie, że odwrócenie ciężaru dowodu w przypadku odmiennych regulacji krajowych nie jest możliwe.

W polskim porządku prawnym ustawa Prawo własności przemysłowej w art. 169, pkt 6 wskazuje, że ,,w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie o wygaśnięcie prawa ochronnego, obowiązek wykazania używania znaku towarowego lub istnienia ważnych powodów usprawiedliwiających nieużywanie znaku spoczywa na uprawnionym z tytułu prawa ochronnego”. Tym samym polskie prawo jest zgodne z unijnymi regulacjami.

Zobacz też:

Wyrok ws. podobieństwa znaków towarowych

W wyroku z 27 listopada 2024 r. w sprawie T‑509/23, Sąd badał podobieństwo pomiędzy graficznym znakiem towarowym przedstawiającym dużą literę „V”, a graficznym znakiem towarowym Giorgio Armani przedstawiającym stylizowanego orła z rozłożonymi skrzydłami. 29 grudnia...

Wyrok TSUE dotyczący opłaty reprograficznej

Opłata reprograficzna stanowi opłatę nałożoną na podmioty zapewniające dostęp do urządzeń, które umożliwiają zwielokrotnianie utworów w ramach dozwolonego prywatnego  użytku, jako wynagrodzenie za korzystanie z utworów. Takimi urządzeniami są przede wszystkim...

Wyrok ws. unieważnienia trójwymiarowego znaku towarowego

W wyroku z 13 listopada 2024 r. w sprawie T-524/23, Sąd rozpatrywał sprawę dotyczącą unieważnienia trójwymiarowego znaku towarowego przedstawiającego inhalator. Znak towarowy został zgłoszony 16 lipca 1999 r. przez niemiecką spółkę Boehringer Ingelheim Pharma GmbH...

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu lub wizyty w naszej kancelarii

Warszawa

ul. Sobieszyńska 35,
00-764 Warszawa
tel. +48 664 948 372

Formularz kontaktowy

3 + 13 =