Od kilku tygodni serwisy internetowe prześcigają się w opisywaniu sprawy, związanej ze znakami towarowymi Ekipy, przedstawiając ją często w sposób nie do końca rzetelny. Postanowiliśmy wyjaśnić wątpliwości prawne związane z tą sytuacją.

Ekipa (Ekipa Holding SA) to grupa twórców internetowych, zajmujących się głównie prowadzeniem kanałów na Youtubie, których działalność rozrosła się również między innymi na branżę muzyczną, odzieżową, a nawet spożywczą. Przede wszystkim gratulujemy świetnych pomysłów i ogromnego sukcesu oraz rozgłosu!

Najczęściej za sukcesem podąża grupa naśladowców, często nieuczciwych.

Od pewnego czasu osoba niezwiązana z popularną grupą Youtuberów składa wnioski o rejestrację takich znaków towarowych jak „Ekipa”, „Lody Ekipa” czy „EKIPATONOSI”.

Dlaczego osoba trzecia może tak po prostu zgłosić dla siebie znak towarowy „Ekipa”? Czy na pewno może to skutecznie zrobić? Jak działa Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej?

Odpowiadając na pytania: Tak. Każdy może zgłosić dowolny znak towarowy, co więcej Urząd Patentowy może go zarejestrować! Wynika to z podstawowej zasady pierwszeństwa, tj. „kto pierwszy ten lepszy”. Rzeczony przedsiębiorca wyprzedził Ekipę o 3 dni w zgłoszeniu znaku towarowego Ekipa.

ALE…

1) Ekipa może skutecznie zablokować taką rejestrację, składając tzw. sprzeciw w ciągu 3 miesięcy od opublikowania zgłoszenia i powołując się na swoją nazwę EKIPA i wcześniejsze używanie takich oznaczeń. Urząd Patentowy powinien odmówić rejestracji znaku (o ile Ekipa Holding przedstawi właściwe argumenty)

2) Zgłoszenia znaków przez podmiot trzeci w tej sprawie są ewidentnie zgłoszeniami w złej wierze i Urząd Patentowy może odmówić takiej rejestracji nawet pomimo braku sprzeciwu

3) Łatwiej byłoby bronić swych racji, gdyby Ekipa nie spóźniła się o 3 dni ze zgłoszeniem znaku towarowego, ale pomimo tego szanse na przeciwstawienie się nieuczciwym zgłoszeniom są bardzo wysokie. Życzymy powodzenia!

No dobrze, a co jeżeli Ekipa nie zauważyłaby takiego zgłoszenia, a czas na wniesienie sprzeciwu by upłynął?

Na podstawie tych samych przesłanek, które uprawniają do skutecznego wniesienia sprzeciwu można złożyć wniosek o unieważnienie znaku towarowego. Jeżeli Urząd Patentowy wyda decyzję o unieważnieniu znaku towarowego skutek będzie taki, jakby ten znak nigdy nie został zarejestrowany.

Czy w takim razie osoba, która notorycznie dokonuje zgłoszeń znaków, należących do innego podmiotu uniknie jakiejkolwiek odpowiedzialności? Oczywiście, że nie.

Nieuczciwe liczne zgłoszenia znaków towarowych (IP trolling) to działanie wbrew zasadom uczciwej konkurencji.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wymienia określone zachowania rynkowe jako „czyny nieuczciwej konkurencji”, nie znajdziemy tam jednak zapisu o tym, że nie można zgłaszać znaków towarowych, które należą do innych przedsiębiorców. Dlatego w tym przypadku zastosowanie będzie miała tzw. klauzula generalna, czyli art. 3, o treści „Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta”. Przepis ten idealnie opisuje przedmiotową sytuację.

Ciekawostka: Ta sama osoba zgłosiła do rejestracji oznaczenie „TEAM X”, które jest używane przez inna grupę Youtuberów, wyprzedzając o 6 dni twórców tego konceptu.