Odbiorca reklamy to (nie zawsze) klient rozsądny
W dzisiejszym wydaniu Gazety Prawnej ukazał się artykuł dr Moniki Żuraw, pt. Odbiorca reklamy to (nie zawsze) klient rozsądny i krytyczny. Zawiera on komentarz do wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 12 września 2018 r. (sygn. akt I ACa 216/18) dotyczącego reklamy suplementu diety. Orzeczenie zostało wydane w oparciu o art. 16 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. regulacji dotyczącej, m.in. reklamy wprowadzającej w błąd. Treść artykułu znajduje się w linku poniżej:
Autorka analizuje orzeczenie w zakresie, w jakim sąd przeprowadził wykładnię zastosowanych przepisów, w szczególności modelu klienta, z którego perspektywy ocenia się w prawie polskim legalność reklamy. Zauważa, że powinien uwzględniać rodzaj reklamowanego produktu, a standardy oceny prawdziwości haseł reklamowych i braku wprowadzenia w błąd powinny być wyższe w przypadku niektórych kategorii towarów. Klienci suplementów nie zawsze zidentyfikują dopuszczalny w reklamie język przesady, a poszukiwać będą rzetelnej informacji o produkcie.
W artykule zawarte są również krytyczne uwagi dotyczące oddalenia roszczenia o publikację przeprosin za naruszenie, które sąd uznał za pełniące rolę wyłącznie usunięcia skutków naruszenia. Nie można zgodzić się z poglądem, że upływ czasu od ustania naruszenia powinien decydować o braku posiadania przez uprawnionego interesu w uzyskaniu ochrony w tej formie.

Zobacz też:
Kto zapłaci za pełnomocnika w sporze?
Ważnym zagadnieniem dla stron w postępowaniu spornym jest kwestia ekonomii procesu. Chodzi tutaj nie tylko o kwoty zasądzane na poczet odszkodowania, ale także zwrot kosztów stronie, która postępowanie wygrywa przez stronę przegrywającą. W tym zakresie dużą, a być...
Obowiązek zapobiegania zamieszczaniu naruszających treści przez użytkowników portali pozostaje w mocy
Wyrokiem z 26 kwietnia 2022 r. (Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, sprawa C‑401/19) Trybunał UE uznał, że art. 17 tzw. dyrektywy DSM (digital single market)[1] nakładający na właścicieli portali internetowych...
Nowe informacje o nowelizacji PWP
Udostępniony został projekt nowej ustawy – prawo własności przemysłowej, wraz z uzasadnieniem wprowadzanych zmian. Projekt jest na etapie uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Można się z nim zapoznać pod tym linkiem:...
Kontakt
Zapraszamy do kontaktu lub wizyty w naszej kancelarii
Warszawa
ul. Sobieszyńska 35,
00-764 Warszawa
tel. +48 664 948 372
fax +48 (58) 526 55 99