Odbiorca reklamy to (nie zawsze) klient rozsądny
W dzisiejszym wydaniu Gazety Prawnej ukazał się artykuł dr Moniki Żuraw, pt. Odbiorca reklamy to (nie zawsze) klient rozsądny i krytyczny. Zawiera on komentarz do wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 12 września 2018 r. (sygn. akt I ACa 216/18) dotyczącego reklamy suplementu diety. Orzeczenie zostało wydane w oparciu o art. 16 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. regulacji dotyczącej, m.in. reklamy wprowadzającej w błąd. Treść artykułu znajduje się w linku poniżej:
Autorka analizuje orzeczenie w zakresie, w jakim sąd przeprowadził wykładnię zastosowanych przepisów, w szczególności modelu klienta, z którego perspektywy ocenia się w prawie polskim legalność reklamy. Zauważa, że powinien uwzględniać rodzaj reklamowanego produktu, a standardy oceny prawdziwości haseł reklamowych i braku wprowadzenia w błąd powinny być wyższe w przypadku niektórych kategorii towarów. Klienci suplementów nie zawsze zidentyfikują dopuszczalny w reklamie język przesady, a poszukiwać będą rzetelnej informacji o produkcie.
W artykule zawarte są również krytyczne uwagi dotyczące oddalenia roszczenia o publikację przeprosin za naruszenie, które sąd uznał za pełniące rolę wyłącznie usunięcia skutków naruszenia. Nie można zgodzić się z poglądem, że upływ czasu od ustania naruszenia powinien decydować o braku posiadania przez uprawnionego interesu w uzyskaniu ochrony w tej formie.

Zobacz też:
Nowy etap ochrony wzorów przemysłowych w UE
Nowy etap ochrony wzorów przemysłowych w UE 23 października 2024 r. Parlament Europejski oraz Rada przyjęły Rozporządzenie 2024/2822 w sprawie zmiany Rozporządzenia 6/2002, które wprowadza szereg zmian w systemie unijnej ochrony wzorów przemysłowych. 18...
TSUE o znaku towarowym mogącym wprowadzić w błąd opinie publiczną co do pochodzenia geograficznego (T‑442/23)
Zgodnie z art. 1291 ust. 1 pkt 12 Prawa własności przemysłowej oraz art. 7 ust. 1 pkt g) Rozporządzenia 2017/1001, zdolności rejestrowej nie posiadają tzw. znaki mylące, czyli takie, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd co do charakteru, jakości lub...
Uwagi TSUE dotyczące rzeczywistego używania – wyrok w sprawie Dialoga (T-1075/23)
System ochrony znaków towarowych zakłada, że ochronie podlegają wyłącznie te znaki, które są rzeczywiście używane. W przypadku, gdy znak towarowy nie był używany przez okres 5 lat od daty rejestracji, każdy zainteresowany ma prawo wystąpić z wnioskiem o...
Kontakt
Zapraszamy do kontaktu lub wizyty w naszej kancelarii
Warszawa
ul. Sobieszyńska 35,
00-764 Warszawa
tel. +48 664 948 372