Odbiorca reklamy to (nie zawsze) klient rozsądny
W dzisiejszym wydaniu Gazety Prawnej ukazał się artykuł dr Moniki Żuraw, pt. Odbiorca reklamy to (nie zawsze) klient rozsądny i krytyczny. Zawiera on komentarz do wyroku Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 12 września 2018 r. (sygn. akt I ACa 216/18) dotyczącego reklamy suplementu diety. Orzeczenie zostało wydane w oparciu o art. 16 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. regulacji dotyczącej, m.in. reklamy wprowadzającej w błąd. Treść artykułu znajduje się w linku poniżej:
Autorka analizuje orzeczenie w zakresie, w jakim sąd przeprowadził wykładnię zastosowanych przepisów, w szczególności modelu klienta, z którego perspektywy ocenia się w prawie polskim legalność reklamy. Zauważa, że powinien uwzględniać rodzaj reklamowanego produktu, a standardy oceny prawdziwości haseł reklamowych i braku wprowadzenia w błąd powinny być wyższe w przypadku niektórych kategorii towarów. Klienci suplementów nie zawsze zidentyfikują dopuszczalny w reklamie język przesady, a poszukiwać będą rzetelnej informacji o produkcie.
W artykule zawarte są również krytyczne uwagi dotyczące oddalenia roszczenia o publikację przeprosin za naruszenie, które sąd uznał za pełniące rolę wyłącznie usunięcia skutków naruszenia. Nie można zgodzić się z poglądem, że upływ czasu od ustania naruszenia powinien decydować o braku posiadania przez uprawnionego interesu w uzyskaniu ochrony w tej formie.
Zobacz też:
Ciężar dowodu w kolejnej sprawie przed TSUE
18 stycznia 2024 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C-367/21 dot. wniosku o wydanieorzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożonym przez Sąd Okręgowy w Warszawie. W swoimwyroku Trybunał wskazał na możliwość odwrócenia ciężaru dowodu w przypadkuwyczerpania praw z unijnego...
Spostrzeżenia na temat decyzji w sprawie Pałacu Kultury i Nauki
6 lutego 2024 r. Kolegium Orzekające Urzędu Patentowego zadecydowało w sprawie wniosku o unieważnienie prawa ochronnego na graficzny znak przedstawiający budynek Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie: Pałac został wybudowany w latach pięćdziesiątych XX wieku i choć jest...
Fundusz Ideas Powered for Business SME powraca w 2024 roku oferując dotacje dla SME na ochronę ich praw własności intelektualnej
Świetne wieści dla małych i średnich przedsiębiorstw w UE! Fundusz Ideas Powered for Business SME powraca w 2024 roku, oferując dotacje dla małych i średnich przedsiębiorstw na ochronę ich praw własności intelektualnej. Zarezerwowano ponad 20 milionów euro na ten cel,...
Kontakt
Zapraszamy do kontaktu lub wizyty w naszej kancelarii
Warszawa
ul. Sobieszyńska 35,
00-764 Warszawa
tel. +48 664 948 372