AKTUALNOŚCI

Po pierwsze, nie zapomnij zabezpieczyć pierwszeństwa

04.11.2021 | News, PL

Po pierwsze, nie zapomnij zabezpieczyć pierwszeństwa

4.11.2021

 

Błędy zdarzają się wszystkim, ale warto uważać szczególnie na te, które mogą nieść za sobą istotne konsekwencje.

Przedsiębiorcy, rozpoczynający nowe przedsięwzięcie są często tak pochłonięci jego tworzeniem, że zapominają o podstawowych krokach, które powinni niezwłocznie podjąć. Pierwszym z nich powinno być zgłoszenie oznaczenia, które ma być nazwą nowego projektu. Wielu o tym zapomina. Ostatnio pisaliśmy o kazusie Ekipy (https://zglegal.pl/jak-bronic-sie-przed-nieuczciwym-zgloszeniem-znaku-kazus-znaku-ekipa/) a w ostatnich dniach ten sam błąd wytykany jest słynnemu portalowi Facebook.

Mark Zuckerberg ogłosił kilka dni temu, że Facebook zmienia nazwę na Meta jako jeden z elementów nowej drogi rozwoju firmy. Nazwa ta ma odzwierciedlać ,,metaverse” – obraz cyfrowego wszechświata, w którym decyzje podejmowane przez użytkowników mają wpływ na świat rzeczywisty.

Zmiana nazwy może być jednak problematyczna przez fakt, że w Stanach Zjednoczonych od ponad roku działa firma Meta PC. Specjalizuje się ona w sprzedaży oprogramowania, laptopów i komputerów stacjonarnych. Jej właściciele w 23 sierpniu 2021 roku złożyli wniosek o zastrzeżenie nazwy Meta jako słownego znaku towarowego, między innymi dla towarów i usług w klasach: 9 (komputery; programy komputerowe), 21 (aparatura elektryczna, maszyny i materiały) czy 38 (druki i publikacje). Zgłoszenie wciąż czeka na rozpatrzenie.

W ślady arizońskiego sklepu komputerowego poszedł Facebook, który 28 października tego roku także dokonał zgłoszenia swojego oznaczenia, dla towarów i usług w klasach 9, 28, 35, 38, 41, 42, i 45. Posunięcie to wydaje się jednak spóźnione, gdyż w tej sprawie zastosowanie znajdzie prawdopodobnie zasada pierwszeństwa zgłoszenia znaku. Jeśli prawa do nazwy zostaną przyznane Meta PC, Zuckerberg może być zmuszony do przystania na propozycję właścicieli i odkupienia prawa do nazwy za nie mniej niż 20 milionów dolarów. Na tyle bowiem wycenili jej wartość Zack Shutt i Joe Darger.

Na ten moment wydaje się, że oba znaki są zgłoszone do rejestracji wyłącznie w Urzędzie Patentowym USA, co również można uznać za zaskakujące niedopatrzenie Facebooka, który przecież działa na całym świecie. Być może jednak inne zgłoszenia nie zostały jeszcze ujawnione w dostępnych bazach znaków towarowych.

Znak zgłoszony przez META PC, LLC Znak zgłoszony przez Facebook, Inc.
US90897345 23/08/2021 US97097363 28/10/2021

Oczywiście Mark Zuckerberg zapewnia, że problemu nie będzie, co z perspektywy prawnej wydaje się być optymistyczną oceną, chyba że gigant planuje zainwestować kilkadziesiąt milionów dolarów w zakup znaku od META, zamiast zapłacić kilkaset dolarów za zgłoszenie znaku w USPTO, o ile byłoby dokonane z tzw. wcześniejszym pierwszeństwem.

Sekwencja zdarzeń sugeruje, że Facebook nie wiedział o wcześniejszym zgłoszeniu znaku META. Czy to możliwe, że spółka nie zadbała o to, by przeprowadzić rutynowy tzw. trademark search przed ogłoszeniem zmiany nazwy portalu, by sprawdzić, czy ktoś inny wcześniej nie zgłosił znaku? Może kiedyś dowiemy się o kulisach sprawy, które potwierdzą błędy globalnego giganta w strategii ochrony własności intelektualnej albo wykażą, że ich nie było.

Zobacz też:

Kontakt

Zapraszamy do kontaktu lub wizyty w naszej kancelarii

Warszawa

ul. Sobieszyńska 35,
00-764 Warszawa
tel. +48 664 948 372

Formularz kontaktowy

14 + 12 =