Prawa autorskie a telewizja satelitarna
Podmiot świadczący usługi z zakresu nadawania satelitarnego programów telewizyjnych musi uzyskać zezwolenie posiadaczy praw autorskich do rozpowszechniania utworów. Problem pojawia się, gdy podmiot świadczący takie usługi ma swoją siedzibę w innym państwie, niż odbiorcy jego kanałów. Na kanwie podobnej sprawy wypowiedział się TSUE w wyroku z dnia 25 maja 2023 r. (sygn. C‑290/21).
W postępowaniu przed sądem austriackim Stowarzyszenie AMK posiadał licencję na korzystanie z utworów muzycznych, uprawniającą je do wykonywania praw do nadawania na terytorium Austrii. Z kolei Canal+ z siedzibą w Luksemburgu oferował na terenie Austrii pakiety kodowanych kanałów telewizyjnych i radiowych, zlokalizowanych i nadawanych z terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie AMK zażądało od Canal+ zaniechania dalszego nadawania na terytorium Austrii i zapłaty odszkodowania. Wskazało, że ani w państwach, skąd nadawano sygnał, ani na terenie Austrii Stowarzyszenie nie udzieliło Canal+ zezwolenia na nadawanie. Stowarzyszenie uważało, że Canal+ powinien uzyskać jego zezwolenie na nadawanie na terytorium Austrii.
Canal+ kwestionował argumentację AMK. Twierdził, że wystarczająca jest zgoda dysponentów praw autorskich na terytorium państw, z których nadawany jest sygnał.
Sprawa trafiła aż do austriackiego Sądu Najwyższego. Zwrócił się on do TSUE z pytaniem, czy rzeczywiście niezbędne jest uzyskanie zezwolenia ze strony podmiotu posiadającego prawa autorskie w państwie, gdzie trafia nadawany sygnał.
Rozstrzygnięcie TSUE:
Trybunał orzekł, że art. 1 ust. 2 lit. b) dyrektywy Rady 93/83/EWG z dnia 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji niektórych zasad dotyczących prawa autorskiego oraz praw pokrewnych stosowanych w odniesieniu do przekazu satelitarnego oraz retransmisji drogą kablową należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy dostawca pakietów satelitarnych jest zobowiązany uzyskać w odniesieniu do czynności publicznego przekazu satelitarnego, w której uczestniczy, zezwolenie od danych podmiotów praw autorskich i praw pokrewnych, zezwolenie to powinno być uzyskane, tak jak zezwolenie udzielone danej organizacji radiowej i telewizyjnej, wyłącznie w państwie członkowskim, w którym sygnały będące nośnikami programu są wprowadzane do łańcucha przekazu prowadzącego do satelity. Innymi słowy zatem, w ocenie TSUE, wystarczające jest uzyskanie zezwolenia w państwie, skąd sygnał jest nadawany, a nie – jak błędnie sądziło Stowarzyszenie AMK – również w państwie, gdzie sygnał ten dociera.
Trybunał przypomniał, że „z art. 2 dyrektywy 93/83 w związku z jej motywem 17 wynika, że wszelki publiczny przekaz satelitarny chronionych utworów wymaga zezwolenia podmiotów praw autorskich oraz że w celu ustalenia stosownego wynagrodzenia tych podmiotów za taki przekaz ich utworów należy uwzględnić wszystkie aspekty nadania, takie jak faktyczna i potencjalna liczba jego odbiorców”, zaś stosowne zezwolenie „winna w szczególności uzyskać osoba, która inicjuje taki przekaz lub bierze w nim udział w taki sposób, iż poprzez ten przekaz udostępnia chronione utwory nowemu kręgowi odbiorców, to znaczy odbiorcom, którzy nie zostali uwzględnieni przez autorów chronionych dzieł w ramach zezwolenia udzielonego innej osobie”.
TSUE dodał jednak, że „z brzmienia art. 1 ust. 2 lit. b) dyrektywy 93/83 oraz z systematyki tegoż art. 1 ust. 2 lit. a)–c) wynika, że w przypadku gdy dostawca pakietów satelitarnych jest zobowiązany uzyskać, w odniesieniu do publicznego przekazu satelitarnego, w którym uczestniczy, zezwolenie od danych podmiotów praw autorskich i praw pokrewnych, zezwolenie to powinno być uzyskane, tak jak zezwolenie udzielone danej organizacji radiowej i telewizyjnej, wyłącznie w państwie członkowskim, w którym sygnały będące nośnikami programu są wprowadzane do łańcucha przekazu prowadzącego do satelity”.
Komentarz:
W dobie pędzącej globalizacji orzeczenie wydaje się szczególnie istotne. Coraz częściej bowiem będąc w jednym państwie możemy odbierać sygnał nadawany z terytorium innego państwa. Najnowszy wyrok TSUE rozstrzyga problematyczne zagadnienie praw autorskich, jakie towarzyszy takim transgranicznym procederom.
Zobacz też:
Wyrok czeskiego sądu w sprawie dzieła wygenerowanego przez sztuczną inteligencję
Sztuczna inteligencja coraz lepiej radzi sobie w sektorze muzyki, literatury, a także de facto w większości dziedzin wymagających do tej pory zastrzeżonego do tej pory wyłącznie dla człowieka twórczego podejścia do dowolnego zadania, czy zagadnienia. Kwestią czasu...
Unieważnienie praw do znaku towarowego ze względu na renomę znaku wcześniejszego
Flegamina, występująca w postaci syropu jak i tabletek, jest powszechnie znanym w Polsce lekiem, przeznaczonym do zwalczania infekcji górnych dróg oddechowych. Reklamy tego wyrobu farmaceutycznego od wielu lat są w prasie czy telewizji. Zaskoczenia nie powinna zatem...
Długo wyczekiwany AI Act przyjęty przez Parlament Europejski
Uchwalenie AI ACT 13 marca 2024 r. Parlament Europejski przyjął Akt w sprawie sztucznej inteligencji (tzw. AI Act), stanowiący od dłuższego czasu istotny obiekt uwagi wielu firm technologicznych. Za przyjęciem AI Act zagłosowała znaczna większość...